Zoeken
het toonaangevende reismagazine van Nederland
 
 

Zeeziekte: zo voorkom je het

Gepubliceerd op 27.11.2010, 09:00 uur • 9 reacties

 

Sommige mensen worden tijdens het varen altijd zeeziek, soms is het onverwacht. Het is toch jammer als je meer afgeleid bent met het voeren van de vissen dan het genieten van je vaartocht. Met deze drie tips is zeeziekte hopelijk voltooid verleden tijd.

Je kijkt uit naar die ene Antarctica expeditie, zeiltocht of cruise langs allerlei tropische bounty-eilanden. Alleen zie je de gedachte dat je de helft van de reis in je hut doorbrengt of de alleen de bodem van een emmer zal aanschouwen, niet zo zitten.

Zo ontstaat zeeziekte

Zeeziekte, of reisziekte ontstaat wanneer je evenwichtsorgaan en dat wat je waarneemt niet met elkaar overeenkomen. Denk aan het een het op en neer deinen van een schip: je evenwichtsorgaan registreert beweging, maar je ziet die beweging niet. Hierdoor ontstaan duizelig- en misselijkheid. Zeeziekte gaat best stiekem te werk; soms slaat het onverwacht en hard toe en soms komt het heel langzaam opzetten. Het is meestal te herkennen aan heel veel gapen, daarna word je wat bleek en zweterig, maak je veel speeksel aan en dan komt het overgeven. Overgeven helpt meestal wel even, maar feit is dat je waarnemingen nog steeds niet met elkaar kloppen en daardoor het hele feestje spoedig opnieuw begint.

Foutje, bedankt

De bouw van het menselijk lichaam bemoeilijkt het behandelen van zeeziekte. Als je eenmaal misselijk bent, zal een pilletje niet meer helpen. Dit komt omdat bij misselijkheid je maag niks meer opneemt. Alles wat je tot je neemt, drijft maar een beetje rond in je maag tot dat je lijf het eruit gooit. Het is dus belangrijk dat je iets aan je zeeziekte doet vr dat het opspeelt. Is het toch te laat voor pillen? Je kunt ook een smelttablet nemen, dat via de mond wordt opgenomen. Nadeel hiervan zijn de bijwerkingen (droge mond, duizeligheid, verminderd gezichtsvermogen).

Handige hapjes

Verrassend, maar waar: uit een aantal tests is gebleken dat gember een effectieve werking heeft tegen zeeziekte en overgeven. Gember is tegenwoordig in veel vormen verkrijgbaar, in pilletjes, drankjes, snoepjes; je hebt het voor het kiezen! Om misselijkheid te voorkomen, eet je lichte en niet vette producten zoals crackers en brood of witte rijst. Vermijd radijsjes en komkommer, die vertragen je spijsvertering en drink ook geen grote hoeveelheden, dat klotst alleen maar heen en weer.

Kijk naar de horizon

Even wat zuurstof happen op het dek helpt altijd. Als je daar dan toch bent, kijk dan naar een vast punt aan de horizon, zo kunnen je ogen zien wat je evenwichtsorgaan registreert en zul je je weer wat beter voelen. En, hoe aangenaam het ook klinkt: als je dan toch denkt dat je gaat overgeven, spuug dan eerst even een klein kwatje zodat je weet welke kant de wind op waait... Je reisgenoten zullen je dankbaar zijn.

Wat doe jij bij zeeziekte? Columbus is benieuwd naar je tips! Laat het ons weten via het opmerkingenveld hieronder.

Foto door: Nancy_Carels.reisreporter.nlLees meer best gelezen reisnieuws en reistips of schrijf je nu in voor de Columbus nieuwsbrief.

Reacties van bezoekers
 
lijn

Door: lijn • Geplaatst op 24 maart 2011 16:21 uur

Bij de apothhek verkrijgbaar suprimal, voor mij de beste en gewoon op tijd innemen dus niet wachten totdat je niet lekker word.

 
ajdehaan

Door: ajdehaan • Geplaatst op 09 december 2010 11:44 uur

Die tip: spuug met de wind mee.. had mijn medepassagier op de boot van Ko Tao naar het vaste land van Thailand die maar gelezen...

Ik zag het aankomen, maar moest me stevig vast blijven houden aan het schip, anders zou ik zeker overboord rollen. Ogen dicht en incasseren.

 
Kasangua

Door: Kasangua • Geplaatst op 03 december 2010 18:53 uur

Sea sickness travel band om de polsen, van tevoren cinnarizine innemen en proberen achter op de boot te gaan zitten!

 
Obiwan

Door: Obiwan • Geplaatst op 02 december 2010 19:28 uur

Wat bartf (hieronder) beweert is absoluut niet waar. Het zou niet best zijn als het middelpunt in het stuurhuis lag.
Vooral op containerschepen ligt dit heel hoog en is het juist het verkeerde punt om te zijn.
Het draaipunt zit op ongeveer 1/3 van de onderzijde schip maar dat zou wel eens de machine kamer kunnen zijn en daar wil je niet zijn als je ziek bent.
Het midden van het schip opzoeken is wel goed en dan bijvoorbeeld op het achterdek (frisse lucht) en niet in de ventilatie opening van de kombuis. Eet droog (bruin)brood en drink water. Ook als je blijft overgeven.
Het gaat echt vanzelf voorbij vooral als je je probeert te verzetten en afleiding zoekt. Ik weet dat het niet meevalt maar ziek op bed gaan liggen is ook ziek voelen en dus ziek zijn

 
bartf

Door: bartf • Geplaatst op 30 november 2010 22:13 uur

Zorg dat je zo dicht mogelijk bij of in de stuurhut komt. De meeste schepen zijn op een dusdanige wijze geconstrueerd dat deze bij golfslag pendelen om het middelpunt. Meestal is dat de stuurhut. Als je daar zit, zijn de bewegingen tov de horizon het kleinst en het effect van zeeziekte dus ook.

 
Wildijck

Door: Wildijck • Geplaatst op 30 november 2010 15:30 uur

Net als Annemiek neem ik ook altijd bij voorbaat een pilletje (Primatour); werkt voor mij uitstekend.

 
btmgrefkens

Door: btmgrefkens • Geplaatst op 30 november 2010 12:02 uur

de Sea sickness travel bands werken perfect ! Ik en vele van mijn passagiers zweren erbij, ook diegenen die zeggen dat ze alles al hebben geprobeerd en niks helpt. Het zijn een soort zweedbandjes met een knopje aan de binnenkant die je om beide polsen doet en werkt middels accupressuur. Voordeel is dat je het t.a.t. kan innemen, ook als het voor een pilletje al te laat is, je hoeft het niet ruim 1 uur van te voren te doen dus je kan ook lastminute weg en het heeft geen bijwerkingen. Helemaal toppie dus. Kost iets van 10 euro en is te koop bij de Etos, veel apotheken en ANWB winkels en sommige outdoorzaken. Tip: neem die zonder klitteband (Etos) indien je in koude gebieden bent dus lange mouwen draagt want klitteband kleeft ook aan je kleding :-/

 
yuri

Door: yuri • Geplaatst op 28 november 2010 15:29 uur

in het water springen, dan is het meteen voorbij. helaas is dit niet altijd mogelijk, maar wel natuurlijk bij snorkel- en duiktripjes.

 
Annemieke50

Door: Annemieke50 • Geplaatst op 27 november 2010 19:57 uur

Ik neem altijd een pilletje bij voorbaat omdat ik weet dat ik anders last heb!! Helpt prima.

 
Relevante artikelen
Totaal 3
 
Medicijn tegen reisziekte

Reisnieuws

Medicijn tegen reisziekte